Blogi

Blog

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Vuosi 2017 oli minulle yrittäjänä työntäyteinen, sillä tein toisaalta yritystöitä, mutta pääosin olin mukana talon rakennusurakassa hallinnoimassa, mutta myös moneltaosin tekemässä urakoita. Lisään myöhemmin tälle sivulle videoleikkeitä projektista.

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Väitän, että tällä alalla ei ole asiantuntijoita, sillä ala muuttuu päivittäin ja aina ns. asiantuntijat ovat askeleen jäljessä :) Voin rehellisesti kutsua itseäni toiminimiyrittäjänä amatööriksi digitaalisen markkinoinnin saralla, vaikka olen aiheen parissa työtä tehnyt yrittäjänä nyt 11 vuotta ja sitä ennen opetustehtävissä ja opiskeluissani.

 

Markkinointi on sellainen erikoinen juttu, että sitä täytyy tehdä jatkuvasti, kun niin toisetkin tekevät. Nämä "toiset" ovat kilpailijoita, kavereita, sukulaisia, tuttuja ja ketä milloinkin. Kotisivu on ensimmäinen ja ns. perusjuttu netissä. Jos sitä ei ole yrityksellä, tuntuu kuin yritystä ei olisi olemassakaan. Nettisivuista voisi kirjoittaa oman kirjansa, mutta tässä en sitä nyt tee. Kotisivu on tärkeä perustietopaikka yrityksen palveluista, tuotteista ja yleisesti imagosta.

Itse olen muokannut sivustojani muutamien vuosien välein suuntaan ja toiseen, eri tekniikoilla toteutettuna ja erilaisia liitännäisiä liittämällä niihin. Laji on vaikea, sillä sivuston täytyy näkyä hyvin googlessa (seo, hakukoneoptimointi) ja toisaalta sisältöä täytyy sivustolta löytyä alaan liittyen tämän vuoksi.

Toiseksi tällainen blogi on mukava tarinankerrontapaikka ja toisaalta aiheeseen liittyvän asiatiedon välityspaikka lukijoille, jotka sivuston löytävät. Blogi on ajankohtainen ja yllätyksellinen. Sillä ei välttämättä ole mitään rakennetta, vaan se on eräänlainen virta tietotaitoa, jota kirjoittaja haluaa jakaa.

Digitaalinen markkinointi sisältää paljon hienoja sanoja ja erilaisia ohjelmanimikkeitä. Nämä kaikki rajaavat samalla asiantuntijuuden ja tietämättömyyden reunusta. Ekirjat, infografiikat, interaktiiviset työkalut, sosiaalinen mediakanava, online-esitteet, logot, fontit ja monet muut asiat kuuluvat tähän sanastoon ja sisältävät omaa tietoansa - ja toisaalta perustuvat kaikki samaan lähtökohtaan huomiotaloudessa. Jollakin tavalla täytyy herättää huomiota, kiinnostusta ja toimintaa mahdollisissa asiakkaissa.

 

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Pidin 11.3.2018 Jkl Ladun valokuvauskerholla esitelmän aiheesta Digitaalinen tarinankerronta. Sivusin samalla teemaa multimediasta.

Muistiinpanorunko löytyy täältä: https://spark.adobe.com/page/O2HjccecfRbSf/

Adobe Spark -palveluun voi laatia tämänkaltaisia esityksiä kätevästi jaettavaksi eri paikkoihin nettiin tai sähköpostitse.

 

User Rating: 4 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive

Viestintä, markkinointi ja koulutus videokuvan välityksellä jatkaa kasvuaan. Oheisessa artikkelissa mainitaan mm. Facebook-videot, livelähetykset, neliömuotoiset videot älypuhelimissa, mobiilivideoiden tuottaminen, 360asteen videot, koulutus videon avustuksella ym. Video ei ole ns. autuaaksi tekevä ratkaisu, mutta tärkeä osa-alue muiden viestintäkeinojen kanssa.

Kokoan tähän artikkeliin esimerkkejä energiatuotannon-alalta video-ohjelmista, jotka ovat julkaistu Youtube-sivustolla. Nämä eivät ole Mediazoo:n tuotantoa, vaan esimerkkejä erilaisista sovelluskohteista videolle. Huomioitavaa on, että tietty osa videoista ei tule lainkaan julkiseen levitykseen yrityksiltä, joten esimerkit tässä ovat näitä julkisia tuotantoja. Tässä ei käsitellä myöskään livestreamauksia, vaikka se on tärkeä nykypäivän ja tulevaisuuden kehityssuunta videolle.


Esimerkiksi Vantaan energian informatiivinen animaatio. Tämä tekniikka on yleistynyt nyt lähiaikoina paljon.

 

Aina videon tuottaminen ei vaadi suuria määriä laitteita, vaan laitteet voivat löytyä jokaisen taskusta. Älypuhelimella pystyy tuottamaan hyviä videoita, kun idea toimii ja rajoitteet ovat tiedossa. Kouluttautuminen auttaa laadukkaan lopputuloksen saavuttamisessa ja voin järjestää tarvittaessa myös tällaisen koulutuksen. Tässä videossa kerrotaan yleisesti videon käytöstä koulutuksessa.

 

Oma osa-alueensa on ohje/asennus/huoltovideot:
Mukana tällaisessa ohjelmassa voi olla grafiikkaa, animaatioita ym. selkeyttämässä ohjeistusta. Energiayhtiö voi esim. tiedottaa asiakkailleen jonkin kotona tehtävän perushuollon/tarkistuksen/korjauksen vastaavalla ohjevideolla. 

Omakotitalon kaukolämpölaitteet:

 

Mainoksena video toimii tehokkaasti, kun tuote / palvelu koostuu monista yksityiskohdista.

Mainoksessa voidaan esittää kuinka palvelu käytännössä tapahtuu helposti ja kätevästi.

 

Tai lyhytmainoksena, kun tavoitellaan nopeaa huomiota esim. televisiossa tai some-kanavalla:

 

Asiakkaiden kokemukset ovat aina mielenkiintoisia kuultavia ja videolla niiden esittäminen käy hyvin. Yleisesti tiedottaminen ajankohtaisista hankkeista on aina organisaatiolle kannattavaa ja videolla se onnistuu mielenkiintoisella tavalla: 
 
 
 
Infografiikka selvittää asiat nopeasti visuaalisesti ja mielenkiintoisesti katsojalle
 
 
Yrityksen edustajan kertoessa toimialan ajankohtaisia asioita, organisaation yrityskuva/imago tulee "lähemmäksi" asiakkaita.
 
Kaikissa näissä videoissa on tarina taustalla, joka kuljettaa katsojan ohjelman alusta loppuun. Katsoluvut Youtubessa eivät useinkaan kerro totuutta videon saamista katsojamääristä, kun eri sivuille upotettujen videoiden katsojaluvut eivät kerrytä Youtube-sivustolla näkyvää latausmäärää. Tärkeää on jokatapauksessa linkittää videota eri sivustoille ja sosiaaliseen mediaan, jotta katsojat löytävät uuden videon äärelle.
 

 

Yrityksestä

Kuvaukset toteutetaan muutamassa päivässä ja näihin voi käyttää myös yhteistyökumppaneiden palveluita. Yritys sijaitsee Keski-Suomessa, Laukaassa. Yrittäjänä toimii Antti Mikkola.

©2018 Mediazoo.fi. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search