Blogi

Blog

User Rating: 4 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive

Viestintä, markkinointi ja koulutus videokuvan välityksellä jatkaa kasvuaan. Oheisessa artikkelissa mainitaan mm. Facebook-videot, livelähetykset, neliömuotoiset videot älypuhelimissa, mobiilivideoiden tuottaminen, 360asteen videot, koulutus videon avustuksella ym. Video ei ole ns. autuaaksi tekevä ratkaisu, mutta tärkeä osa-alue muiden viestintäkeinojen kanssa.

Kokoan tähän artikkeliin esimerkkejä energiatuotannon-alalta video-ohjelmista, jotka ovat julkaistu Youtube-sivustolla. Nämä eivät ole Mediazoo:n tuotantoa, vaan esimerkkejä erilaisista sovelluskohteista videolle. Huomioitavaa on, että tietty osa videoista ei tule lainkaan julkiseen levitykseen yrityksiltä, joten esimerkit tässä ovat näitä julkisia tuotantoja. Tässä ei käsitellä myöskään livestreamauksia, vaikka se on tärkeä nykypäivän ja tulevaisuuden kehityssuunta videolle.


Esimerkiksi Vantaan energian informatiivinen animaatio. Tämä tekniikka on yleistynyt nyt lähiaikoina paljon.

 

Aina videon tuottaminen ei vaadi suuria määriä laitteita, vaan laitteet voivat löytyä jokaisen taskusta. Älypuhelimella pystyy tuottamaan hyviä videoita, kun idea toimii ja rajoitteet ovat tiedossa. Kouluttautuminen auttaa laadukkaan lopputuloksen saavuttamisessa ja voin järjestää tarvittaessa myös tällaisen koulutuksen. Tässä videossa kerrotaan yleisesti videon käytöstä koulutuksessa.

 

Oma osa-alueensa on ohje/asennus/huoltovideot:
Mukana tällaisessa ohjelmassa voi olla grafiikkaa, animaatioita ym. selkeyttämässä ohjeistusta. Energiayhtiö voi esim. tiedottaa asiakkailleen jonkin kotona tehtävän perushuollon/tarkistuksen/korjauksen vastaavalla ohjevideolla. 

Omakotitalon kaukolämpölaitteet:

 

Mainoksena video toimii tehokkaasti, kun tuote / palvelu koostuu monista yksityiskohdista.

Mainoksessa voidaan esittää kuinka palvelu käytännössä tapahtuu helposti ja kätevästi.

 

Tai lyhytmainoksena, kun tavoitellaan nopeaa huomiota esim. televisiossa tai some-kanavalla:

 

Asiakkaiden kokemukset ovat aina mielenkiintoisia kuultavia ja videolla niiden esittäminen käy hyvin. Yleisesti tiedottaminen ajankohtaisista hankkeista on aina organisaatiolle kannattavaa ja videolla se onnistuu mielenkiintoisella tavalla: 
 
 
 
Infografiikka selvittää asiat nopeasti visuaalisesti ja mielenkiintoisesti katsojalle
 
 
Yrityksen edustajan kertoessa toimialan ajankohtaisia asioita, organisaation yrityskuva/imago tulee "lähemmäksi" asiakkaita.
 
Kaikissa näissä videoissa on tarina taustalla, joka kuljettaa katsojan ohjelman alusta loppuun. Katsoluvut Youtubessa eivät useinkaan kerro totuutta videon saamista katsojamääristä, kun eri sivuille upotettujen videoiden katsojaluvut eivät kerrytä Youtube-sivustolla näkyvää latausmäärää. Tärkeää on jokatapauksessa linkittää videota eri sivustoille ja sosiaaliseen mediaan, jotta katsojat löytävät uuden videon äärelle.
 

 

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Tässä on hyvä kirjoitelma hinnoittelusta, joka vastaa hyvin myös Mediazoon hinnoittelukäytäntöä erilaisissa tapahtumakuvauksissa. https://valoso.com/blog/event-videography-prices/

Videotaltiointi tapahtumasta voi olla monenlainen ja nettijulkaisupaikkoja on paljon erilaisia. Esimerkiksi vastaavien tapahtumien markkinointiin yleisesti kuvattu materiaali ja editoitu mainosleike, tapahtumasta tehty useampia lyhytkoosteita some-viestien / mainosten liitteiksi, kokonaistallennus useammalla kameralla henkilöille, jotka eivät päässeet paikalle tai osallistujille muistellakseen tapahtuman sisältöä jälkikäteen. Vaihtoehtona on myös tapahtuman puheosuuksien muuttaminen videolta tekstiksi, tai tapahtumasta tehty yleinen dokumentaarinen kooste kiitokseksi osallistujille ja toisaalta historiikiksi arkistoihin tulevien sukupolvien katseltavaksi. Erilaisiin koosteisiin voi lisätä myös grafiikkaa, animaatiota, musiikkia, selostusta ym. Videokuvauksen yhteydessä voin myös valokuvata tapahtumaa.

Nykyään suositaan myös livestreamauksia ja itse yrittäjänä olen kiinnostunut näiden palveluiden kehittämisestä yhteistyössä eri tapahtumajärjestäjien kanssa.

Livestreamaukset soveltuvat esim. tapahtuman kokonaislivelähetykseen ja taltio jää ladattavaksi jälkikäteen nettiin. Yleensä ladattavaa tiedostoa kannattaa editoida, jotta se on helpommin ja mielenkiintoisemmin katsottavissa. Livelähetys on yleensä paikkaan sidottu, joten tapahtuman oheistilaisuuksista täytyy tällöin kuvata lisäotoksia tarpeen mukaan. Livelähetyksille on paljon muitakin sovelluskohteita esim. tiedotustilaisuudet, rekrytointien esittelyt ym.

Yleisesti päivän tapahtuman videotaltiointi maksaa siis n. 500 - 1000euroa ja editointia jos tarvitsee aineistolle, siihen kulunee 4-8 lisätyötuntia. Eli nyt huhtikuussa järjestettävän tapahtuman videotaltiointi maksaisi karkeasti arvioiden n. 600 - 1500 sis. alv. riippuen työn sisällöstä/määrästä tarkemmin. Toisaalta halvimmillaan lyhytleikkeinä editoituna some-otoksiksi (1min videoiksi) hinta olisi n. 250 - 500 euron väliltä jälleen riippuen lyhytleikkeiden määrästä ja kuvausmäärästä tapahtumassa.

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
Mediazoo laajensi toimintaa mainostoimistoksi. Yhden henkilön yritykseksi askel on suuri, mutta se onnistuu toimivan yhteistyöverkoston kanssa. Suurtulosteet kattavat niin ikkunatarrat, mainoskyltit kuin banderollitkin. Nämä yhdessä graafisen suunnittelun, kuvauspalveluiden ja tarra-asennusten kanssa takaavat asiakkaalle tehokkaan tuotannon markkinointiviestinnän moniin tarpeisiin.

Kysy lisätietoa ja tarjous www.mediazoo.fi 041-4655290 Antti Mikkola
 
KATSO HINNASTO

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Huom. Varmista huoltajan suostumus tilaukselle.

Yrityksestä

Kuvaukset toteutetaan muutamassa päivässä ja näihin voi käyttää myös yhteistyökumppaneiden palveluita. Yritys sijaitsee Keski-Suomessa, Laukaassa. Yrittäjänä toimii Antti Mikkola.

©2018 Mediazoo.fi. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

Search