Markkinointi ja markkinointiviestintä ovat kuin salaperäinen viidakko, joka voi tuntua sekavalta ja vierailta kuin lääketieteen erikoissanastolta. Jokaisella alalla on oma termiviidakko, joka toisaalta auttaa asiantuntijoiden keskinäistä kommunikaatiota ja lisää alan arvostusta, mutta samalla saattaa tehdä aloittamisesta hankalaa. B-to-B tai B2C ovat esimerkkejä markkinoinnin suuntaamisen eri lähestymistavoista. Inbound-markkinointi kietoutuu someen ja osallistavaan markkinointiin, kun taas outbound-markkinointi on perinteisempää, kuten kylttejä ja televisiomainoksia.

Yritysten brändikonsultointi, tuotteistaminen ja myynnin kehittäminen ovat välttämättömiä vaiheita yritystoiminnassa, ja konsultointiyritykset puhuvat näistä termeistä ja käytännöistä. Näiden ohjeiden noudattaminen voi tuoda kaupallista menestystä niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

Markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden parantamiseen on monia keinoja, mutta miten luoda houkuttelevuutta asiakasrajapinnassa ja varmistaa myynnin nopea ja kestävä kasvu? Yritysbrändi ja hyvin tuotteistetut palvelut ovat keskiössä, ja samalla myyntitiimin on tehtävä tuloksellista työtä varmistaakseen, että tuotteet ja palvelut menevät kuin kuumille kiville.

Perinteinen 4P-malli on muuttunut, ja nyt keskiössä ovat tykkäämiset, mutta sekä inbound- että outbound-markkinoinnilla on merkityksensä. Tykkääminen on osa markkinointia, mutta kokonaisuus koostuu näkyvyydestä, tykkäämisestä ja asiakaspalvelusta. Markkinointi on kuin suhdepeli yrityksen ja asiakkaan välillä – tarvitaan paljon enemmän kuin vain tykkäämistä.

Brändimarkkinointi kattaa mainonnan, myynninedistämisen, brändin kehittämisen, sisällöntuotannon, some-hallinnan ja paljon muuta. Kokemuksellisuus, kuten tapahtumien järjestäminen, näytekappaleiden jakaminen ja käyttäjäkokemusten kerääminen, ovat myös osa markkinointia.

Markkinointi ei ole staattinen käsite; se muuttuu jatkuvasti samoin kuin sosiaalinen media. Valitsemalla oikeat viestintävälineet ja tekniikat voi olla haastavaa, mutta samalla se avaa uusia mahdollisuuksia. Muista pysähtyä ja tarkastella kokonaisuutta, sillä some ei korvaa kaikkea ja terminologian monimuotoisuus vaatii syvempää ymmärrystä.