Kävellessä kaupungilla tai ajaessa autolla pitkin kylänraitiaa, ei voi välttyä erilaisilta tiedotteilta, kylteiltä ja mainoksilta. Kun tarkastelee aihetta lähemmin, huomaa ympärillään yhä enemmän suurtulosteita, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupunkikuvassa.
Vaikka A4-tulosteet ovatkin arkipäivää kotitulostimilla, suurtulosteet ovat jotain aivan muuta. Ne ovat suuria, näyttäviä ja houkuttelevia. Vaikka ne eivät aina näytä perinteisiltä ”tulosteilta”, ne ovat kuitenkin toteutettu jollakin painotekniikalla.
Suurtulosteet ovat yleensä koottu useista osista ja yhdistetty lopulta yhdeksi kokonaisuudeksi. Ne voivat olla esimerkiksi tarroja liimattuna taustalevylle, kangastulosteita tai painettu jollekin erityiselle materiaalille. Joskus paras vaihtoehto on valita leikattu tarramuoto, joka on läpivärjätty kestävyyden takaamiseksi.
Kestävyyttä lisää myös päällelaitettava laminointikalvo, joka suojaa tulostetta sään vaihteluilta ja kulutukselta.
Suurtulosteiden hinnoittelu koostuu useista eri osatekijöistä. Tärkeintä on sisällön ja suunnittelun laatu. Tulostetiedoston täytyy olla toteutettu vektorimuotoon, mikä vaatii aikaa ja ammattitaitoa. Värien säätäminen voi myös vaatia useita koevedoksia, jotta lopputulos vastaa odotuksia. Tulostuskoko ja käytetty materiaali vaikuttavat myös hintaan, mutta ne ovat vain osa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös toimituskulut ja graafinen suunnittelu.
Vaikka suurtulosteiden hinta saattaa aluksi tuntua korkealta, ne ovat kuitenkin erittäin tehokas markkinointiväline, joka tarjoaa pitkäaikaista näkyvyyttä ja vaikutusta kaupunkiympäristössä. Vertailuna voi käyttää esimerkiksi lehtimainoksen hintaa tai muiden markkinointiviestintäpalveluiden kustannuksia, jolloin suurtulosteiden hinta voi osoittautua erittäin kilpailukykyiseksi.