Markkinoinnin keinot ovat harvoin julkisen keskustelun kohteena. Vaikka ne kehittyvät jatkuvasti, niiden arviointi jää usein kulissien taakse. Account Based Marketing (ABM) on yksi tällainen keino, joka on noussut suosioon, mutta sen tehokkuutta verrattuna muihin menetelmiin on vaikea arvioida. Ehkä vertailu on kuin valitsisi mansikka- tai suklaajäätelöä – makuasia.

Muutkin markkinoinnin keinot ovat joskus hyviä, joskus huonoja. Tämä tekee markkinoinnista jatkuvan haasteen yrityksille, ja eri toimialoilla on omat opit asiakkaiden tavoittamiseksi.

Onko tienvarsinäkyvyys hyvää markkinointia? Ehkä somemarkkinoinnin aikakautena ei enää niinkään. Silti perinteinen puskaradio ja tienvarsikyltit voivat edelleen olla tehokkaita. Vaikka Google+ palvelu lakkautettiin, tulosteet eivät hetkessä katoa. Nimikortit pysyvät lompakoissa, ja esitteitä voidaan selailla tarpeen mukaan.

Markkinointi on psykologiaa, kaupallista ajattelua, viestintää ja teknistä taitoa. Siinä käytetään monia menetelmiä, joita myös markkinoinnin asiantuntijat myyvät taitavasti. Mutta onko mikään menetelmä paras? Entä onko somemarkkinointi riittävä?

Olen yhdistelmämarkkinoinnin kannalla. Sosiaalinen media ja osallistava viestintä ovat tärkeitä, mutta eivät ainoita markkinoinnin osa-alueita. Yritysten on tuotettava laadukkaita tuotteita ja palveluita, jotta menestys voi olla kestävää.

Fusion Marketing on mielenkiintoinen käsite, joka pyrkii hyödyntämään monipuolisesti eri markkinointikeinoja. Siinä yhdistyvät niin perinteiset menetelmät kuin uudetkin strategiat, luoden kokonaisvaltaisen näkökulman markkinointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen.